MOZARTS LA CLEMENZA DI TITO / BERGEN NASJONALE OPERA

Utsolgt

Arrangementet er gjennomført

Se kommende arrangementer

Rå maktkamp, begjær, sjalusi og Mozarts nydelige musikk. Operaen er like tidløs som plottet, og leverer all den skjønnhet og heftige følelser vi forventer fra mesternes mester.


LA CLEMENZA DI TITO

Rå maktkamp, begjær, sjalusi og Mozarts nydelige musikk. La clemenza di Tito leverer all den skjønnhet og heftige følelser vi forventer fra mesternes mester.

La clemenza di Tito kunne ikke ha vært mer aktuell: Hvilken type leder ønsker vi i krisetider? Bringer makt mennesker sammen eller isoleres vi? Kan vi tilgi uten å glemme? Alle disse spørsmålene virket relevante for et år siden da vi startet prøvene på vår moderne versjon av Mozarts mesterverk. Men nå, etter at en pandemi har forårsaket kaos, tap og endring, ser det ut til at de parallellene vi kan trekke i dag er enda mer slående.
 

LIVE OPERA - ENDELIG
For et år siden sto regissør Rodula Gaitanou sammen med alle operaens medvirkende i sjokk på scenen i Grieghallen, da beskjeden kom om at La clemenza di Tito måtte avlyses rett før premieren da verden stengte ned. Men, selv om det har vært utfordring på utfordring også etterpå, er vi fast bestemt på å fremføre denne operaen for deg. Forestillingen kommer ikke til å være det vi planla i starten. Produksjonen er snudd rundt på og omformet for å kunne følge gjeldende restriksjoner og sikkerhetsrutiner.

APOKALYPSE OG LYS
Det er den nakne versjonen, selve essensen av stykket, du får oppleve i Grieghallen i mars. Dramaet går rett inn i temaet isolasjon og ødelagte relasjoner både på det private og offentlige plan - et felles møtested der alle mennesker står på kanten av et personlig og apokalyptisk øyeblikk.
Mozarts opera er inspirerende. Det er lys i enden av tunnelen, det finnes håp i menneskeheten og fellesskapets ånd. Vi blir nedbrutt og bygger oss opp igjen, vi holder ut og kommer sammen i det skapende. Vi feirer menneskeheten og ser frem til gledelige gjensyn. Snart – og sammen.

NORSKE SOLISTER I ALLE ROLLENE
Vi gleder oss over å kunne presentere et topplag norske sangere i alle rollene: Tenoren Bror Magnus Tødenes har den utfordrende tittelrollen som Tito og sopranen Beate Mordal er hans hevngjerrige motpart Vitellia. Mezzosopranen Ingeborg Gillebo har bukserollen som Annio og Frøy Hovland Holtbakk er hans modige kjæreste Servilia. Mezzosopranen Adrian Angelico står sentralt i operaen som den dypt forelskede mannen Sesto, som følger Vitellias morderiske vei. Bassbarytonen Christian Valle har rollen som Publio.

Bergen Filharmoniske Orkester ledes av sjefdirigent Edward Gardner.

Wolfgang Amadeus Mozart / Musikk 
Caterino Mazzolà, etter Pietro 
Metastasio / Libretto

Edward Gardner / Dirigent
Rodula Gaitanou / Regissør
Cordelia Chisholm / Kostymedesigner
Simon Corder, med Ivar Skjørestad / Lysdesigner
Håkon Matti Skrede / Kormester
Bror Magnus Tødenes / Tito
Beate Mordal / Vitellia
Adrian Angelico / Sesto
Ingeborg Gillebo / Annio
Frøy Hovland Holtbakk / Servilia
Christian Valle / Publio

Bergen Filharmoniske Orkester
Edvard Grieg Kor med gjester

Fullscenisk opera i to akter
 

En ny produksjon fra Bergen Nasjonale Opera
Presenteres av Bergen Nasjonale Opera og Musikkselskapet Harmonien

NB: Pga smittevernsrestriksjoner kan bare publikummere i Bergen kommune delta på denne konserten.

ENGLISH

 

LA CLEMENZA DI TITO

Mozart’s last opera holds some of his most extraordinary and emotional music.

Mozart’s beautiful last opera is set in Rome, and explores the appalling jealousies, ambitions and desperate love affairs during the reign of the emperor Tito. Rome burns, and Sesto, a young man driven by obsessive love for Vitellia the would-be empress, is accused of the crime. But Tito decides on mercy rather than the exercise of power.

The opera has profound relevance to current times, and its miraculous music tells a powerful story. Director Rodula Gaitanou explains:

La Clemenza di Tito could not be more pertinent: Who is the leader we want to have in times of crisis? Does power bring people together or isolate? Can we forgive without forgetting?

All these questions seemed relevant a year ago when we were in rehearsals to bring to life Mozart's masterpiece. But now, after a pandemic has caused chaos, loss, and change, it seems that the contemporary parallels we can draw are striking.

We are determined to connect with you, to bring this piece to you, to make art for you. The show is not going to be what we had envisaged initially. The production has been re-thought and redesigned to be able to accommodate safety protocols. It's an abstract rendition of the essence of the piece. It's the naked version of it. Deprived of a specific world, the drama focuses on isolation and broken relationships in both the private and public realms, on all of us humans being on the edge of a personal apocalyptic moment.

Mozart's work is inspiring. There is light at the end of the tunnel, there is hope both in humanity and in the spirit of community. All of us together, we break and we build again, we persevere and survive, we love in isolation and we come together in creation. We celebrate humanity and we look forward to joyful communions. Soon, together.

Wolfgang Amadeus Mozart / Music
Caterino Mazzolà, based on Pietro
Metastasio / Libretto
Edward Gardner / Conductor
Rodula Gaitanou / Stage Director
Cordelia Chrisholm / Costume Designer
Simon Corder, with Ivar Skjørestad / Lighting designer
Håkon Matti Skrede / Choirmaster

Bror Magnus Tødenes / Tito
Beate Mordal / Vitellia
Adrian Angelico / Sesto
Ingeborg Gillebo / Annio
Frøy Hovland Holtbakk / Servilia
Christian Valle / Publio

Bergen Philharmonic Orchestra
Edvard Grieg Choir and guests

A new production by Bergen National Opera

Presented by Bergen National Opera and the Bergen Philharmonic Orchestra