Mari Boine & Bugge Wesseltoft

Bergen Internasjonale Musikkfestivals åpningskonsert

Arrangementet er gjennomført

Se kommende arrangementer

Vil du bestille drikke og snacks?

Du kan nå forhåndsbestille varer med eller uten bord i foajeen. Dette gjelder både før forestilling og eventuelt i pausen.

God fornøyelse!

Dørene åpner 

Dørene vil åpne 1 time før forestillingen starter.

Nettbutikk

Forhåndsbestill servering til arrangementet her

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev


2.november åpner Bergen Internasjonale Musikkfestival 2023, og i år har vi tatt åpningskonserten ut av egne lokaler, til Grieghallen. Foajeen i høstmørket, med sin stjernehimmel av lyspærer, er et stemningsfullt bakteppe når to av Norges fremste musikere åpner festivalen i et spennende duoformat.

Mari Boine er en av de største nålevende musikerne i Norge. Siden 80-tallet har hun vært en fornyer av joik og samiske musikktradisjoner, med et allsidig og ustanselig nysgjerrig virke som har brakt henne i kontakt med et utall forskjellige sjangere og utøvere. Gjennombruddsalbumet Gula Gula fra 1989 er et vannskille for samisk musikk, for kulturmøter i norsk musikk og etablerte Boine som en artist på den globale scenen. Hun har vært en ukuelig motstemme i diskusjonene om undertrykkelse og fornorskingspolitikk, og har mottatt en rekke av de høyeste utmerkelsene i Norge for rollen hun har spilt, i tillegg til fire spellemannpriser for albumene sine - den første i 1989, og den hittil siste, Hedersprisen, i 2017.

Keyboardist Bugge Wesseltoft er et kraftsentrum i norsk musikk. Han fikk sitt gjennombrudd da han samarbeidet med Jan Garbarek og Arild Andersen på henholdsvis I took up the runes og Sagn, og siden den gang har det vært umulig å snakke om norsk jazz uten å også snakke om Bugge. Prosjektet New Conception of Jazz definerte den nye sammensmeltingen av klubbmusikk og jazz på nittitallet, og bidro til å synliggjøre en ny generasjon musikere som har preget norsk musikk siden. Gjennom utallige samarbeid og plateselskapet Jazzland har han knyttet tråder på kryss og tvers av sjangerlandskapet og i underlabelet OK World, har han skapt stadig nye treffpunkter mellom musikere fra forskjellige kulturer i Norge. Den svensk-norske trioen Rymden oppsummerer nysgjerrigheten hans på tvers av det elektroniske og akustiske, og er et av de største europeiske jazzbandene i dag. Samtidig trives han i solo- og duosettinger, noe han har vist på en suksess som It’s snowing on my piano og et svært vellykket, langvarig samarbeid med Sidsel Endresen.

Samarbeidet mellom Wesseltoft og Boine er på mange måter en ønskedrøm - og et nytt kapittel i to unike kunstneriske løpebaner.