• 05. mars 2020 kl.19:30

Neste steg 3 – Klima // Bergen Filharmoniske Orkester

Klimaendringene er vår tids største utfordring og er et tema som mobiliserer politikere, forskere, kunstnere, og folk flest.

Klimaendringene er vår tids største utfordring og er et tema som mobiliserer politikere, forskere, kunstnere, og folk flest.

Livet på jorda er avhengig av strålingen fra solen. Det er ikke for varmt – ikke for kaldt, men akkurat passe. Mens planeten vår snurrer rundt og rundt, setter dette i gang en rekke fysiske prosesser i klimasystemet vårt. Jordkloden som er dekket av hav, får i havstrømmer i bevegelse. I atmosfæren følger skyer, regn og vind.
Gjennom jordens geologiske tidsalder har temperaturen alltid variert. Men det vi ser nå er helt spesielt. Nå stiger temperaturen i en fart vi ikke har sett før. I dag er det mennesket som selv endrer klima. Derfor kaller vi nåtiden for Antropocen. Hvilke endringer står vi overfor og hvordan kan vi sammen løse utfordringene som følger?

Under konserten møter du tre forskere fra UiB og Bjerknessenteret:
Lea Svendsen, førsteamanuensis ved Geofysisk institutt
Jostein Bakke, professor ved Institutt for geovitenskap
Siri Vatsø Haugum, phd.-stipendiat ved Institutt for biovitenskap

I Grieghallens første etasje møter du elever fra Sotra videregående skole som presenterer jordens klimahistorie, før konserten og i pausen, og forskere fra Bjerknessenteret for klimaforskning.
MANMADE er en saxofonkonsert av Marius Neset, hvor form og oppbygging er inspirert av tidens klimaendringer. Musikken har, sier Neset, «sitt utspring i fraser fra egne improviserte stykker og soloer som har blitt til gjennom årenes løp».

«Woven Fingerprints er skrevet for Ellen Ugelvik og Andreas Ulvo og deres egne fingeravtrykk er veldig tilstede», skriver Therese Birkelund Ulvo om sitt nye verk. Hun sier videre: «Vi legger igjen spor hele tiden - musikalske spor, spor i snøen, spor i kroppen, og klimaet legger igjen spor i naturen, spor som vil kunne ligge der i svært lang tid. Spor av krise».
La valse er et uttrykk for Maurice Ravels fascinasjon av valsen som form. I ettertid har man lurt på hva Ravel selv la i stykket – var det en hyllest til Johann Strauss II og den wienerske tradisjonen eller var det en samfunnskritikk?
Ravel så på balletten Daphnis et Chlóe som sitt viktigste verk og arrangerte senere to orkestersuiter. Den andre suiten begynner ved daggry, naturen våkner – fuglene synger og musikken varmes opp av solstrålene. Daphnis våkner og treffer Chlóe. Dagen begynner.

Konserten presenteres i samarbeid med Borealis – en festival for eksperimentell musikk. Bestillingsverket er en del av Music Norways KUPP-prosjekt, et talentprogram for norske komponister under 35 år. Konserten arrangeres med generøs støtte fra Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen, Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB.

MEDVIRKENDE OG PROGRAM

Edward Gardner, dirigent
Marius Neset, saxofon
Ellen Ugelvik, piano
Andreas Ulvo, piano
Lea Svendsen, Jostein Bakke og Siri Vatsø Haugum, Universitetet i Bergen
Bergen Filharmoniske Orkester

Maurice Ravel: La valse
Marius Neset: MANMADE, saxofonkonsert (urframføring, bestillingsverk)
Therese Birkelund Ulvo: Woven Fingerprints, konsert for to piano og orkester (urframføring)
Maurice Ravel: Daphnis et Chlóe, 2. Suite

ETTER KONSERTEN

Stein Urheim & Jørgen Træen – Krympende klode
21.30–22.30
Grieghallen, Foajeen

"Krympende klode" er et nytt samarbeid mellom to internasjonalt anerkjente bergensmusikere – musikkprodusent Jørgen Træen, som har jobbet med navn som Susanne Sundfør, Thea Hjelmeland og Jazkamer, og den originale og evig oppfinnsomme gitaristen Stein Urheim. Sammen utforsker de det musikalske spillerommet mellom analoge synthesizere og strengeinstrumenter, gjennom en rekke nye hybridinstrumenter som de selv lager. De to lar seg inspirere av alt fra modulære synther og tape looper, til eksperimentene til den amerikanske instrumentbyggeren Harry Partch og en av pionerene innen elektronisk musikk Raymond Scott. Inspirasjonen resulterer i ny musikk som skapes gjennom en kollisjon mellom spenningsstyrte svingninger og strengevibrasjoner. De henter frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden, og lar rommet mellom det elektroniske og analoge krympe. Sammen fyller de Foajeen i Grieghallen med hjemmesnekrede installasjoner satt sammen av ulike instrumenter, og inviterer publikum inn i deres nyskapte lydverden under Borealis.

Mikrotonal gitar, langeleik, guqin, tanbur, lap steel, charango, fløyter, munnspill, elektronikk, samples – Stein Urheim

Modulær synth, synth, test oscillator, tape loops, platespiller, kassett – Jørgen Træen