
Norges første kvinnelige symfoniker // Bergen Filharmoniske Orkester
Arrangementet er gjennomført
Se kommende arrangementerKveldens konsert byr på en sjelden anledning til å møte to komponister, en dirigent og en solist som alle har til felles en nær tilknytning til både Bergen og byens orkester.
Nyhetsbrev
Kjære publikum,
På grunn av nye nasjonale smittetiltak blir dessverre konsertene 8. og 10. april avlyst for publikum. Alle som har billett vil bli kontaktet. Velkommen tilbake til konsert i Grieghallen når smittesituasjonen tillater det.
Konserten 8. april vil bli strømmet på Bergenphilive.no.
___
Et godt relieff kjennetegnes tradisjonelt av at motivet blir løftet fram presist, detaljert og tydelig. Da er det gunstig å kjenne motivet godt. Hovedmotivet for Knut Vaages nye konsert med nettopp tittelen Relieff - for cello og orkester - er Amalie Stalheim (Foto: Nikolaj Lund). Til tross for sine unge år har cellisten markert seg som et av våre største cellotalenter, og har allerede spilt som solist med orkester over hele Europa. Knut Vaage er kollega med, og har samarbeidet mye med Amalies pappa Jostein Stalheim. Solisten har han dermed kjent siden hun ble født.
Anne-Marie Ørbeck var den første norske kvinnelige komponist som skrev en symfoni. Den ble komponert i Bergen under den andre verdenskrigen, og urframført av Harmonien i 1954 under ledelse av daværende sjefdirigent Carl Garaguly. Ørbeck var også en anerkjent pianist, og var en av landets fremste på 1930-tallet. I sin nekrolog over Ørbeck i 1996 skrev Reidar Storaas blant annet «Det meste av symfonien ble skrevet under krigen, en dyster tid, likevel eier verket et lyst grunndrag og munner ut i en optimistisk stemning».
Medvirkende og program
Eivind Gullberg Jensen, dirigent
Amalie Stalheim, cello
Bergen Filharmoniske Orkester
Knut Vaage: Relieff, for cello og orkester (urframføring)
Anne-Marie Ørbeck: Symfoni i D-dur
Program og medvirkende på konserten kan endres på svært kort varsel på grunn av koronasituasjonen.