NPU Konferansen 2025

Arrangør: Norsk publikumsutvikling

Arrangementet er gjennomført

Se kommende arrangementer

Alt snus på hodet. Ingenting er så solid som vi trodde. Hvilken rolle spiller kunst- og kulturaktørene våre i denne tiden?

Institusjonenes legitimitet – hva sier befolkningen, og hva mener feltet selv?
Vi lever i en krisetid hvor det rustes opp og kuttes i kulturbudsjettene. Hvor smart er det? Hva er de aller beste argumentene for å øke satsingen på kunst og kultur i denne krisetiden? Vi har spurt befolkningen. Svarene får du på NPU konferansen 3. juni.

Hvert tredje år gjennomfører NPU en omfattende befolkningsundersøkelse som måler etterspørselen etter kunst og kultur, og kobler bruk og interesse til bakgrunnsvariabler som livsfase, utdanning, økonomi, geografi og psykografi. Undersøkelsen heter NPU Befolkning. Den forrige kom i 2022. I år kommer det en ny utgave. Andreas Roaldsnes fra Bergen kommune har doktorgrad i kulturanalyse. Han holder en keynote basert på undersøkelsen, etterfulgt av panelsamtaler mellom toppledere i museumsfeltet. Hilde Sandvik møter Ingrid Røynesdal (Nasjonalmuseet) , Haakon Thuestad (Kode) og Ellen Aslaksen(Aust-Agder Museum og arkiv).

Hvordan navigere kulturkrigen?
Andrew McIntyre er rådgiver for kulturinstitusjoner over hele verden. Basert på sine erfaringer fra dagens USA holder han en keynote om kulturinstitusjonenes posisjon i en tid preget av kulturkrig. Med utgangspunkt i resultater fra NPU Befolkning 2025 stiller han opp seks utfordringer for norske kulturledere. Tre toppledere i scenekunstfeltet kommenterer undersøkelsen og svarer på McIntyres utfordringer. Møt Camara Lundestad Joof (Dramatikkens hus), Erik Ulfsby Solrun Toft Iversen (Den Nationale Scene) og Erik Ulfsby i samtale med Hilde Sandvik. Kulturredaktør Danby Choi i Subjekt og kommentator i Bergens Tidene, Jens Kihl, avrunder åpnings-sesjonen før lunsj med sine betraktninger rundt hva de har hørt og lært.

Vi skal snakke om kundeinnsikt, mangfold, kunstig intelligens og community art
Etter lunsj skal det handle om hvordan vi kan bli smartere sammen, gjennom å dele kundeinnsikt. Kenneth Fredstie fra Den Norske Opera & Ballett kommer for å dele hvordan de jobber med innsikt for å fylle salene. Vi skal snakke om hvordan det jobbes med publikum som medskapere i to sesjoner om mangfold og community-art. Og vi skal snakke om kunstig intelligens. Tre av fire finalister til NPU prisen har tatt i bruk KI i arbeidet med å utvikle forestillinger, formidlingsopplevelser og nye markedsverktøy. Møt finalistene til årets NPU-priser og vær der når prisene deles ut om kvelden.

Mer informasjon og program finner du her.