Sesongavslutning

Bergen Filharmoniske Orkester

Arrangementet er gjennomført

Se kommende arrangementer

Vil du bestille drikke og snacks?

Du kan nå forhåndsbestille varer med eller uten bord i foajeen. Dette gjelder både før forestilling og eventuelt i pausen.

God fornøyelse!

Virtuos og vakker Rakhmaninov, glitrende orkestermusikk fra Wagners store ringsyklus, ispedd klangflater fra den nyskapende György Ligeti.

Dørene åpner 

Dørene vil åpne 1 time før forestillingen starter.

Nettbutikk

Forhåndsbestill servering til arrangementet her

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev


 

MEDVIRKENDE OG PROGRAM

Petr Popelka, dirigent
Yulianna Avdeeva, piano
Bergen Filharmoniske Orkester

Sergej Rakhmaninov: Rapsodi over et tema av Paganini
Richard Wagner: Waldweben, fra Siegfried
György Ligeti: Apparitions
Richard Wagner: Siegfrieds Rheinfahrt, fra Götterdämmerung
György Ligeti: Atmosphères
Richard Wagner: Siegfrieds Sørgemarsj, fra Götterdämmerung

Årets sesongavslutning innledes med et av Sergej Rakhmaninovs sene verk, Paganini-rapsodien fra 1934. Verket er en serie med 24 variasjoner over et tema av den italienske fiolinvirtuosen Niccolo Paganini. Her bys vi på vakre melodier, inderlig nostalgi og lengsel. Solist er den russiske stjernepianisten Yulianna Avdeeva.

Richard Wagner var en strålende orkesterkomponist, noe vi i kveldens tre instrumentale satser får glitrende eksempler på. Den første, Waldweben, er fra Siegfried, den tredje operaen i Ring-syklusen, hvor vi møter den store helten Siegfried.

Vi får også to utdrag fra ringens siste opera, Götterdämmerung. I Siegfrieds Rhinfart vokser musikken organisk fra messingtonene ved soloppgang til Siegfrieds heltemotiv sender han videre til Brünnhilde. Siegfrieds sørgemarsj er Wagner på det mest storslagne, og vi får høre heltemotivet i langsomt tempo.

Innimellom Wagners instrumentale satser får vi høre to verk av den ungarske komponisten György Ligeti. Nyskapende Apparitions ble hans gjennombrudd da det ble framført i 1960. Atmospherès ble umiddelbart berømt da det ble brukt i Stanley Kubricks film 2001: En romodyssé. Verket har en vektløs og sfærisk klang, og Ligeti sa selv at «den musikalske teksturen er så tett og finmasket at de forskjellige instrumentene absorberes inn i en enhet som gjør at de mister sin individuelle egenart».

Foto: Oddleiv Apneseth