“De er helprofesjonelle og forstår våre behov som produsent av ulike eventer og konferanser”

ANNONSØRINNHOLD PRODUSERT AV SCHIBSTED BRAND STUDIO FOR GRIEGHALLEN

Nordiske Mediedager kan ikke tillate seg forsinkelser, dårlig nett eller teknikk som svikter under den store mediekonferansen i mai. Med bortimot 2000 delegater er Nordens største mediekonferanse glad for å ha Grieghallen med på laget.

Nordiske Mediedagers kjenningsmelodi høres i Peer Gynt-salen i Grieghallen. Festivalsjef Guri Heftye er klar for åpningstalen. Det er nå det gjelder. I salen sitter et kresent publikum fra mediebransjen, og de neste dagene skal Grieghallen fylles med medietopper fra inn- og utland.  

– Har teknikken sviktet deg under åpningen?

– Nei, det ville vært en dårlig start på årets viktigste mediestevne for bransjen, sier hun og slår fast:

– All teknikk må fungere. Vi har en ganske stor rigg. Vi presenterer 60 ulike sesjoner og har over 130 foredragsholdere i gang på, til tider, fem parallelle scener. Det er ekstremt mange detaljer og et veldig høyt tempo under dagene. I tillegg er det bortimot 2000 delegater som skal oppleve god service og fin flyt i Grieghallen. I så måte er vi nok kunden fra helvete, sier Heftye og ler.

 

 

 

 

Kravstor konferanse

Men bak latteren er det alvor. Nordiske Mediedager er en kravstor konferansekunde. Grunnen til det er enkel. Både foredragsholdere og delegater er vant med å delta på verdens største og beste mediekonferanser.

 – Vi måles hele tiden mot de store internasjonale mediekonferansene «ute», både på innhold og gjennomføring. Det er ekstremt viktig for oss å tilby våre nasjonale og internasjonale foredragsholdere topp service i alle ledd, sier hun og slår fast:

– Vi profiterer på et tett og godt samarbeid med Grieghallen gjennom mange år, som betyr at vi og kjenner hverandre veldig godt. De er superproffe, snur seg fort og vet hva som er viktig for oss. Det er helt avgjørende. Dette er det eneste viktige egentlig: At delegatene våre blir fornøyd. Det betyr mye for vårt omdømme og for besøkstallene.

Landsmøter og konferanser

Grieghallen som ligger midt i Bergen sentrum, kalles byens storstue. Beliggenheten er perfekt med gåavstand til hoteller og resten av byens tilbud. Grieghallen er ikke bare et landemerke, men et unikt hus der kultur, arkitektur og historie møtes. 

Her kommer store artister fra inn- og utland for å holde konserter. Også Festspillene i Bergen har Grieghallen som hovedarena.

Men Grieghallen er også flittig brukt som messe- og eventarena året rundt

 – Dette er et perfekt sted å avholde for eksempel et landsmøte for lag og organisasjoner, sier Lisbeth M. Hofstad, salgs- og markedssjef i Grieghallen.

– Er dette et sted for bare store begivenheter?

– Nei. Vi har et godt tilbud for mindre arrangementer. Vi har 20 rom og saler som passer for grupper fra 20 – 2200 deltakere. Vi har totalt 25 000 kvadratmeter å boltre oss på. Her er det egentlig bare å fortelle oss hvilke planer du har, så skisserer vi et opplegg, sier hun og legger til:

Her er det egentlig bare å fortelle oss hvilke planer du har, så skisserer vi et opplegg

– Hele huset er svært fleksibelt og det er lett å skreddersy enhver konferanse etter oppdragsgivers ønsker. 

Grieghallen har et bredt og variert kulturelt program på plakaten gjennom hele året. 

– Ønsker noen å kombinere konferansen med kultur og underholdning, er dette stedet. Det skjer alltid noe spennende i Grieghallen. Mange kjente artister tar turen innom, og  Bergen Filharmoniske Orkester holder også mange konserter gjennom året, sier Hofstad.

– Er det dyrt å benytte Grieghallen?

– Vi har ulike fasiliteter og kan tilpasse et opplegg til ulike typer budsjetter. Vi har pakkeløsninger tilpasset de fleste behov. Det er bare å ta kontakt med oss, sier Hofstad.

 

– De har eierskap til arrangementene

Eventbyrået Kulturoperatørene jobber tett både med Grieghallen og Nordiske Mediedager. 

– Det er veldig betryggende å jobbe med Grieghallen. De er helprofesjonelle og forstår våre behov som produsent av ulike eventer og konferanser, sier Øyvind Storheim, daglig leder i Kulturoperatørene AS. 

Eventselskapet fra Bergen har en rekke store selskaper og organisasjoner på kundelisten, blant annet TV 2 og Nordiske Mediedager.

Dette er et perfekt sted å avholde et landsmøte for lag og organisasjoner

Lisbeth M. Hofstad, salgs- og markedssjef i Grieghallen.

– Vi jobber tett med Nordiske Mediedager gjennom hele året, og produserer mange av sesjonene, blant annet åpningen, Expodelen og kveldsarrangementene.

– Hva vil du trekke frem som det beste med Grieghallen som samarbeidspartner?

– Vi har kontakt med flere av Grieghallens prosjektledere fra planlegging til gjennomføring av et arrangement. Ofte kjører vi konferanser om dagen som går over i sosiale arrangementer om kvelden, forklarer Storheim, som trekker frem fordelen med å ha dedikerte prosjektledere fra Grieghallen med seg gjennom hele prosessen:

– Prosjektlederen vi har med under planleggingen, er også med  på selve arrangementet. Da løser vi utfordringer som oppstår raskt og effektivt uten at det går utover det som skjer på scenen. Folkene i Grieghallen har eierskap til arrangementene. Det gir oss på produsentsiden en ekstra trygghet og nødvendig fleksibilitet.

Eksotiske Bergen

Nordiske Mediedager har vokst jevnt siden den spede begynnelse i 1988.  I fjor ble det satt rekord med 1945 deltakere. Til sammen bidro rundt 157 bidragsytere pa? scenene i Grieghallen. Årets deltakere kom fra Norge, USA, Storbritannia, Brasil, Syria, Tyskland, Nederland, Sverige og Danmark.

For Nordiske Mediedager er det en fordel, og ikke en ulempe, å arrangere mediefestivalen i Bergen. Spesielt når de henvender seg til store navn fra mediebransjen i utlandet.

– Norge og Bergen er eksotisk for de fleste. Vi strekker oss langt for at foredragsholderne våre skal trives. De kommer ofte tilbake med store øyne etter en rundtur med «Norway in a nutshell», forteller Heftye.

 – Dere har ofte VIP-gjester på besøk?

– Ja, vi har alt fra store internasjonale medieprofiler og foredragsholdere som krever ekstra sikkerhet til regjeringsmedlemmer. Dette kan være krevende for oss, men her er vi i meget gode hender. Grieghallen er rutinerte og vant til å håndtere både kongelige og andre prominente gjester. De kan dette med sikkerhet, og har lett tilkomst via garasjeanlegget til de ulike scenene. Jobben vår blir mye lettere når vi kan tilby et godt sikkerhetsopplegg.

 – Og de fleste som blir spurt, kommer på besøk til dere?

– Ja, hvis det passer deres eget program. Dette er ofte snakk om svært travle bransjefolk. Men vi har jo opparbeidet oss et godt rykte gjennom årene. Det kan vi også takke Grieghallen for. Sammen med vår organisasjon, våre nære samarbeidspartnere og alle de flinke frivillige, sørger de for at festivalen går på skinner.


Fakta om Grieghallen som konferansearena

  • Grieghallen har 20 rom og saler som passer for grupper fra 20 - 2200 deltakere
  • Her er det 25 000 kvadratmeter å boltre seg på
  • Hele huset er fleksibelt og det er lett å skreddersy enhver konferanse etter oppdragsgivers ønsker
  • Grieghallen har ulike fasiliteter og kan tilpasse et opplegg til ulike typer budsjetter